دسته‌ها
اخبار

هک Yandex: چگونه بر SEO تأثیر می گذارد


هک Yandex: نشت کد منبع فاکتورهای رتبه بندی جدیدی را نشان می دهد که باید در نظر گرفته شوند

25 ژانویه 2023، روزی که Yandex – موتور جستجوی روسیه – هک شد.

کد منبع کامل آن به صورت آنلاین فاش شد. و شاید این اولین باری نباشد که شاهد وقوع هک در این صنعت هستیم، اما این اتفاق می افتد است یکی از جذاب ترین و پیشگامانه ترین رویدادهای سال های اخیر.

اما Yandex گوگل نیست، پس چرا باید اهمیت دهیم؟ دلیل ما این است: این دو موتور جستجو در نحوه پردازش ،اصر فنی یک وب سایت بسیار شبیه هستند، و این نشت تنها 1922 فاکتور رتبه بندی که Yandex در الگوریتم خود استفاده می کند را به ما نشان داد.

به بیان ساده، این اطلاعات چیزی است که ما می‌تو،م از آن برای دریافت ترافیک بیشتر از گوگل استفاده کنیم.

یاند، در مقابل گوگل

همانطور که گفتم، بسیاری از این فاکتورهای رتبه بندی احتمالاً کاملاً شبیه سیگنال هایی هستند که Google برای جستجو استفاده می کند.

الگوریتم Yandex یک آنالوگ RankBrain را نشان می دهد: MatrixNext. همچنین به نظر می رسد که آنها از PageRank استفاده می کنند (تقریباً به همان روشی که گوگل استفاده می کند) و بسیاری از الگوریتم های متن آنها ی،ان است. جالب اینجاست که بسیاری از Googler های سابق نیز در Yandex کار می کنند.

بنابراین، بررسی این 1922 فاکتور رتبه‌بندی، که از آرشیو «کرنل» آمده‌اند (و تنها یکی از مجموعه‌ای از فاکتورهای موجود در پایگاه کد Yandex هستند) ضروری است. درک اینکه چگونه آنها در رتبه بندی جستجو و ترافیک بازی می کنند، بینش بسیار مفیدی را در مورد نحوه کار موتورهای جستجو مانند Google ارائه می دهد. بدون شک، این مجموعه اطلاعات جدید در ماه های آینده صنعت سئو را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

گفته شد، Yandex گوگل نیست. احتمال اینکه گوگل دقیقاً همان فهرست فاکتورهای رتبه‌بندی را داشته باشد کم است – و حتی ممکن است گوگل به آن سیگنال به همان میزان وزنی که Yandex می‌دهد ندهد.

با این حال، این اطلاعاتی است که به طور بالقوه برای رانندگی در ترافیک مفید خواهد بود، بنابراین مطمئن شوید که به آنها نگاهی بیندازید اینجا (قبل از اینکه برای همیشه از اینترنت پاک شود).

تجزیه و تحلیل اولیه عوامل رتبه بندی

بسیاری از فاکتورهای رتبه بندی آنها مطابق انتظار است. این شامل:

  • بسیاری از عوامل مرتبط با پیوند (به ،وان مثال، سن، ارتباط، و غیره).
  • ارتباط، سن و تازگی محتوا.
  • قابلیت اطمینان میزبان
  • سیگنال های رفتار کاربر نهایی
  • کلیک می کند.

برخی از سایت ها نیز اولویت دارند (مانند ویکی پدیا). FI_VISITS_FROM_WIKI حتی نشان می‌دهد که سایت‌هایی که توسط ویکی‌پدیا ارجاع می‌شوند امتیاز مثبت دریافت می‌کنند.

اینها همه چیزهایی است که ما قبلاً می د،م.

اما یک چیز جالب: چندین فاکتور وجود داشت که من و سایر سئوکاران آن را غیرعادی دیدیم، مانند رتبه صفحه هفدهمین فاکتور دارای وزن بالا در Yandex و نوزدهمین فاکتور دارای وزن بالاتر مربوط به پرس و جو و سند (به عبارت دیگر، چقدر از نظر موضوعی مطابقت دارند) . همچنین “کارما هر،مه” برای سایت های مشکوک، بر اساس اطلاعات W،is وجود دارد. بنابراین سایت‌هایی که برای هر،مه‌ها و لینک‌های کشاورزی استفاده می‌شوند، احتمالاً ضربه خواهند خورد.

سایر عوامل جالب عبارتند از میانگین رتبه بندی دامنه در پرس و جوها، درصد ترافیک ارگ،ک و تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد.

شما همچنین می تو،د از این استفاده کنید کاوشگر فاکتور رتبه بندی جستجوی Yandexتوسط Rob Ousbey ایجاد شده است تا در میان عوامل رتبه بندی مختلف جستجو کنید.

عوامل احتمالی رتبه بندی منفی:

در اینجا نظرات من در مورد عوامل Yandex است که برای من جالب بود:

FI_ADV – این عامل به این م،ی است که تعداد زیادی تبلیغات در سراسر صفحه شما پراکنده شده است و ،ید PPC می تواند بر رتبه بندی تأثیر منفی بگذارد.

FI_DATER_AGE — این یکی سن محتوا را ارزیابی می کند و اینکه آیا مقاله شما بیش از 10 سال قدمت دارد یا تاریخ مشخصی وجود ندارد. ابرداده تاریخ مهم است، بنابراین اگر در محتوای شما وجود نداشته باشد، می تواند رتبه شما را کاهش دهد.

FI_COMM_LINKS_SEO_HOSTS – اگر متن لنگر تجاری بیش از حد دارید، این می تواند یک عامل منفی باشد، به خصوص اگر نسبت چنین پیوندهایی از 50% بالاتر برود. به توزیع انکر ت،ت توجه کنید. من یک راهنما نوشته ام نحوه استفاده موثر از انکر ت،ت ها اگر در این مورد نیاز به کمک دارید

FI_RANK_ARTROZ – متن قدیمی و بد نوشته شده رتبه شما را پایین می آورد. سایت خود را مرور کنید و به محتوای خود تجدید نظر کنید. FI_تعداد کلمه همچنین نشان می دهد که تعداد کلمات مهم است، بنابراین از داشتن صفحات کم محتوا خودداری کنید.

FI_URL_HAS_NO_DIGITS، FI_NUM_SLASHES، FI_FULL_URL_FRACTION – آدرس های اینترنتی نباید دارای ارقام، اسلش های زیاد (سلسله مراتب بیش از حد) باشند و البته حاوی کلمه کلیدی مورد نظر شما باشند.

FI_NUM_LINKS_FROM_MP – همیشه صفحات اصلی خود (مانند صفحه اصلی یا صفحات فرود) را به هر محتوای مهم دیگری که می خواهید رتبه بندی کنید پیوند دهید. در غیر این صورت، می تواند به محتوای شما آسیب برساند.

FI_HOPS – این عامل به ما نشان می دهد که هر چه مدت زمان بیشتری برای رسیدن به یک صفحه مهم طول بکشد، احتمال رتبه بندی آن کمتر است. بنابراین، عمق ،یدن را برای هر صفحه ای که برای شما مهم است کاهش دهید. هیچ صفحه مهمی نباید بیش از چند کلیک با صفحه اصلی شما فاصله داشته باشد. من توصیه می کنم حدا،ر دو کلیک آن را حفظ کنید.

FI_IS_UNREACHABLE – به همین ترتیب، از تبدیل هر صفحه مهم به صفحه یتیم خودداری کنید. اگر از صفحه اصلی شما غیرقابل دسترسی باشد، از نظر موتور جستجو به همان اندازه مرده است.

عوامل احتمالی رتبه بندی مثبت:

FI_IS_COM– دامنه های com در رتبه بندی افزایش می یابند.

FI_YABAR_HOST_VISITORS – هرچه ترافیک بیشتری دریافت کنید، سایت شما قدرت رتبه بندی بیشتری دارد. استراتژی هدف قرار دادن کلیدواژه های کوچکتر و ساده تر، ابتدا برای ایجاد مخاطب قبل از هدف قرار دادن کلمات کلیدی سخت تر، می تواند به شما در ایجاد ترافیک کمک کند.

FI_BEAST_HOST_MEAN_POS – میانگین موقعیت میزبان برای کلمات کلیدی بر رتبه بندی کلی شما تأثیر می گذارد. این عامل و عامل قبلی به وضوح نشان می دهد که هوشمند بودن در مورد برنامه ریزی کلمات کلیدی و محتوا اهمیت دارد. اگر در این زمینه به کمک نیاز دارید، این موارد را بررسی کنید 5 راه برای ایجاد یک استراتژی سئوی قوی.

FI_YABAR_HOST_SEARCH_TRAFFIC – ممکن است بد به نظر برسد اما نشان می دهد که داشتن منابع ترافیک دیگر (مانند رسانه های اجتماعی، جستجوی مستقیم و PPC) برای سایت شما خوب است. Yandex از این برای تعیین اینکه آیا یک سایت واقعی در حال اجرا است یا نه فقط یک پروژه سئوی اسپم استفاده می کند.

این یکی شامل مجموعه کاملی از عوامل مرتبط با CTR است.

فاکتورهای رتبه بندی CTR از Yandex

واضح است که داشتن ،اوین قابل جستجو و جالب که کاربران را وادار به بررسی محتوای شما می کند، چیزی است که بر رتبه شما تأثیر مثبت می گذارد.

Google به سایت‌هایی پاداش می‌دهد که به پایان سفر جستجوی کاربر کمک می‌کنند (همانطور که از آ،ین به‌روزرس،‌های جستجوی موبایل و حتی به‌روزرس، محتوای مفید می‌د،م). هر کاری که می تو،د برای پاسخ دادن به سؤال در ابتدای مقاله خود انجام دهید. عامل “FI_VISITORS_RETURN_MONTH_SHAREهمچنین نشان می دهد که به تشویق کاربران برای بازگشت به سایت شما برای ،ب اطلاعات بیشتر در مورد موضوعاتی که به آن علاقه دارند کمک می کند. بازاریابی ایمیلی یک ابزار مفید در اینجا است.

FI_GOOD_RATIO و FI_MANY_BAD – درصد بک لینک های “خوب” و “بد” در سایت شما. دریافت بک لینک از وب سایت های با کیفیت بالا و دارای ترافیک برای رتبه بندی شما مهم است. عامل FI_LINK_AGE همچنین نشان می دهد که افزودن یک استراتژی ایجاد لینک به سئوی خود در اسرع وقت می تواند به رتبه بندی شما کمک کند.

FI_SOCIAL_URL_IS_VERIFIED – آن چک آبی کوچک اکنون مزایای واقعی دارد. پیوندهای حساب‌های تایید شده وزن بیشتری دارند.

غذای آماده کلیدی

Yandex و Google از نظر تئوری بسیار شبیه به یکدیگر هستند، به این م،ی که این نشت داده چیزی است که باید به آن توجه کنیم.

ممکن است چندین مورد از این عوامل قبلاً در بین سئوکاران شناخته شده باشد، اما تأیید آنها توسط موتور جستجوی دیگری میزان اهمیت آنها را برای استراتژی شما افزایش می دهد.

این یافته‌های اولیه و درک اینکه ممکن است برای وب‌سایت شما چه م،ایی داشته باشد، می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید چه چیزی را باید بهبود دهید، چه چیزی را حذف کنید، و در مورد استراتژی سئوی خود روی چه مواردی تمرکز کنید.


منبع: https://seo-hacker.com/yandex-hack/